« Home | Hello » 

Friday, August 27, 2004 

Sedih

Alhamdulillah, dpt create blog version Bahasa Melayu. Mmg ade lagi satu blog. Ingat, nak combine Malay n English. Tapi, x tercombine. So, last-last buatla yg ni nyer.

Erm, ....
Hari ni, tgk several photos of my ex-schoolmates through the internet. Erm, sedihla jugak.

Mmg, indah sekali bile kite lebih memahami Islam.
Boleh rase Islam. Mmg indah. Cukup indah.

Tapi, pada masa yg sama, bile tgk keadaan sekeliling, bile tgk masyarakat di sekeliling,
ermph... sedih....Masing-masing sibuk dengan keseronokan hiburan, keseronokan kerja w/pun itu juga yg memenatkan. Walaupun, terpancar perasaan gembira di muka mereka,

Tapi, masih...

Sedih, sedih, sedih.
Bukankah di dlm Al-Qur'an, ade disebut
62:11-Dan apabila mereka melihat perniagaan atau hiburan, mereka bersurai untuk menuju kepadanya dan mereka tinggalkan kamu sedang berdiri (berkhutbah). Katakanlah:"Apa yang di sisi Allah adalah lebih baik daripad ahiburan dan perniagaan,"dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki.

Walaupun, mmg ada di dunia ni masih ada manusia yg memandang remeh terhadap agama, kalau nak marah pun dekat mereka, bila fikir balik, x termarah. Sbbnya, mereka masih belum faham.

Sesungguhnya, 103:1-3
Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dlm kerugian, kecuali org2 yg beriman dan mengerjakan amal salihdan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran.

Bile fikir lagi, diri yg rase lebih bersalah.
Diri ini yang rase lagi sedih.

Sedih kerana selama ini hilangnya kesedaran untuk menyedarkan kawan-kawan ku, tapi, yg lain juga saudara seIslam ku, yang lain juga adik beradik ku, keluarga ku.
Bukankah kita ini semua keturunan Nabi Adam.

Sedih kerana selama ini, hilangnya keberanian untuk menyeru ke arah kebaikan dan melarang kemungkaran.

Sedih kerana selama ini, tidak berusaha ke arah berkongsi pengalaman dan kesedaran diri bersama yg lain.

Sedih kerana selama ini betapa byknya masa dan peluang yg aku buang dan siakan. Alangkah bagusnya kalau aku dpt kembali ke zaman silam. Tapi, bak kata Imam Ghazali, "Perkara yg paling jauh adalah masa".

Sedih. sedih. sedih.
Sebenarnya, beban tanggungjawab nasihat-menasihati apalah sgt kalau dibandingkan dgn beban rase sedih ini?

Sedih juga bila diri sendiri tidak dpt menjadi contoh ikutan. Sedih juga bila diri tidak dpt rase beban sedih dgn kesalahan diri. Nampaknya, kena selalulah harapkan cermin diri.

Namun, sedih bukan suatu keburukan. Malah nikmat bagi aku untuk rase sedih.
Terasa seperti aku benar-benar manusia. :)

Setelah aku kenal Islam, cepat saja aku menjadi manusia yang ada emosi, ada perasaan.
Kalau dulu, aku sedih sbb tidak mempunyai perasaan, pentingkan diri, tidak jalankan t/jawabku;Bukan sedih ini yg aku inginkan.

Hihi, kelakar, w/pun sedih yg aku rase kini membuatkan aku x berupaya utk senyum selalu, tapi, sedih ini tidak membuat aku sedih dgn keputusanku.

Di sebalik sedih, aku rase gembira. Gembira kerana baru aku fhm Sabda Nabi Muhammad saw,
"Kalau kamu tahu apa yang aku tahu nescaya kamu aku akan kurang ketawa dan byk menangis".

Malangnya, aku tak tahu siapa perawi hadis ini sbbnya, kawan aku yg hantar melalui SMS.
Kalau dulu, aku baca hadis ni, bkn dengan perasaan tapi, dengan keadaan bingung.

Kini, barulah aku faham,
Barulah aku faham kenapa Rasulullah SEDIH....

Ini pendapat saje, mungkin, Rasulullah sedih bukan sebab dihina dicaci, tapi sedih

kerana umatnya masih berkeras utk

tidak ingin serah, kembali kepada Yang Maha Pencipta, Allah SWT.

Utk tidak menerima ajarannya... yakni ISLAM..


About me

  • Simply put, I am a Muslimah and am still trying to becoming one...Let it be that way,.. for the rest of my life as there are no other better things than to worship Allah Alone, the One and Only, the Most Gracious, Most Merciful. Aamiiin
  • From Allah we come and to Allah, we will return. Islam, a gift from Our Creator, Allah to humankind,..a Peaceful Way of Life
My profile

Previous posts