« Home | Saksi » | Bersama » | Penyesalan » | Sedih » | Hello » 

Monday, December 20, 2004 

Bangkit dr Tidur, Tersedar dr Mimpi

Menyaksikan apa yang berlaku kini, memang sedih tetapi, harus mengharungi dan menghadapinya. Namun, penyaksian kita bukan hanya terhad kepada zaman sekarang tetapi juga merangkumi zaman dahulu kerana ianya saling bersangkut-paut.


Ketidakpekaan dgn hakikat ini boleh menjadikan kita umat yang buta dgn perbuatan kejam Barat sehinggakan kita boleh menyindir gerakan para pembawa revolusi dgn mengatakan, "Perkara tu sudah berlaku dan tak perlu disedihkan dan diungkitkan lagi".

Memang, penyataan di atas tidak dpt dinafikan ada betulnya. Cuma, perkara yang sudah berlalu, lagi-lagi di dalam konteks yang lebih besar iaitu sejarah dunia tidak patut diremeh-temehkan kerana ianya membantu kita untuk lebih memahami sunnatullah (hukum Allah), sebab jatuh-turunnya suatu tamadun, pergantian suatu tamadun dengan tamadun yang lain, dll dan semuanya supaya kita jadikan pengajaran dan mengambil tindakan sebagai khalifah Allah, umat contoh. Sebab itulah di dalam Al-Qur'an byk diceritakan musibah-musibah yang melanda kaum yang menentang Allah.

Dengan adanya dunia tanpa sempadan, berlakulah pertembungan antara peradaban Barat dan peradaban Islam. Sebenarnya perkara ini bukanlah perkara yg baru.

DAHULU, apabila pertembungan berlaku, orang Barat berjaya mengambil dasar ilmiah daripada peradaban Islam, tetapi sayang, bukan dasar nilainya.

KINI, sayang kerana orang Islam mengambil dasar ilmiah dan mencampuradukkan dasar nilai peradaban Barat bersama dengan dasar nilai peradaban Islam. Maka, di sinilah lahirnya generasi baru umat Islam yang kurang berkualiti drpd generasi pertama yang hanya mengambil Al-Qur'an dan Sunnah sebagai sumber yang tunggal. Generasi umat Islam yg kini telah didedahkan dengan pelbagai falsafah dan ideologi asing sebelum betul-betul faham dan arif ttg Islam. Maka, lahirla umat Islam yang keliru dengan Islam dan tidak jelas ttg arah tujunya.

Sahabatku,

Sayang sekali kerana byk di antara saudara-saudara kita yang tidak jelas tentang konsep ketentuan Allah, qada' dan qadar dan kurang yakin terhadap Allah dan husnuzon (bersangka baik) kepadaNya. Lebih sayang sekali kerana ianya menyebabkan umat Islam menjadi lemah, kurang berusaha, sentiasa resah, penat dan tergesa-gesa mengejar duniawi sehingga berada dalam tekanan dan lebih teruk lagi, terasa ingin membunuh diri. Ketahuilah sahabtku, bahawa, mereka ini tidak semestinya ingin berada dlm kegelapan sentiasa kerana fitrah inginkan kebaikan sentiasa ada, cuma belum dibuka.

Allah lah yang menetapkan segala-galanya, dan manusia hanya boleh membuat pilihan. Apa sahaja yang berlaku ada hikmahnya dan amalan kita tidak pernah sia-sia kerana Allah menilai kita melalui ketakwaan kita dan bukannya ketinggian pangkat, jawatan, atau harta, warna kulit dan bangsa.

Pilu kerana nikmat iman yang menjadi kunci, meleraikan segala masalah, membuka pintu kebahagiaan tidak dapat dirasai.

Percayalah bahawa sesungguhnya kekuatan nikmat iman ini tiada tandingannya. Bagi yang beriman, diri sentiasa tenang walau berada di dalam penjara (seperti kisah Yusuf), dan bukannya resah walau berada di dalam istana. Bagi yang beriman, kesusahan menambah sayangnya kepada Allah dan kesenangan menambah syukurnya kepada Allah.

Namun, apabila hawa nafsu merajai manusia, manusia mula tamakkan kuasa demi memuaskan kepentingan-kepentingan yang lain. Perbezaan warna kulit dan bangsa dan semangat cintakan negara dan bangsa yang diterapkan menyebabkan manusia bersifat perkauman, kenegaraan dan bersikap tidak adil.

Barat sentiasa cuba menonjolkan imejnya sebagai kuasa besar bersikap berat sebelah, mementingkan keseronokan, memperbesarkan isu hak kebebasan yang sebenarnya palsu bagi menipu dan menakutkan dunia. Bukan itu sahaja, malah,

1.Barat mencuba apa sahaja cara utk mencairkan suara lantang tentangan daripada pejuang-pejuang Islam yang tidak kenal erti TAKUT, yang sedar akan sikap Barat yang berkepentingan dan tidak ikhlas, yang sedar akan tanggungjawab untuk memimpin umat manusia menuju ke arah kesejahteraan.

2.Barat mencuba apa sahaja cara untuk menghalang manusia daripada melihat kemurnian peradaban Islam yang tidak memaksa umat bukan Islam untuk mengamalkan peradaban masing-masing sebagaimana Islam tidak memaksa umat bukan Islam untuk menganut Islam.

Utk mencapai misi-misi ini, Barat menguatkan teknologi ketenteraannya dan meluaskan propaganda media massa. Barat juga menghalang negara lain utk lebih maju drpdnya terutamanya negara Selatan demi menjaga kepentingan dan keselamatan org Barat dengan melakukan penindasan. Contohnya, memberi pinjaman bersyarat di mana wang yg dipinjamkan hanya boleh dilaburkan ke dlm industri tertentu bagi memastikan negara tersebut tidak maju dlm sesuatu bidang dan sentiasa mengimpot brgan Barat dan bergantung harap kpd Barat.

Menyedari keterbelakangan kita dan niat jahat musuh-musuh Islam, menjadi tugas kita yang besar untuk menyampaikan, menerangkan dan meyakinkan semua umat manusia akan peradaban Islam yang boleh membawa kesejahteraan kepada semua umat manusia.

About me

  • Simply put, I am a Muslimah and am still trying to becoming one...Let it be that way,.. for the rest of my life as there are no other better things than to worship Allah Alone, the One and Only, the Most Gracious, Most Merciful. Aamiiin
  • From Allah we come and to Allah, we will return. Islam, a gift from Our Creator, Allah to humankind,..a Peaceful Way of Life
My profile