« Home | Di Tahap Manakah Aku? » | Usah Ditangguh... » | Puasa » | KeranaNya » | KeranaNya » | Puasa Ramadhan » | Let's return to Allah; From Allah we come, to Alla... » | Al-Hamidun » | Be a true HERO:Don't BUY means Don't SUPPORT and S... » | Wake up and discover! » 

Thursday, November 17, 2005 

Sudahkah aku menjalankan amanah Allah?

Sesungguhnya, 90:4-18

Apakah manusia itu menyangka bahawa sekali-kali tiada seorang pun yg berkuasa atasnya? Dia mengatakan: "Aku tlh menghabiskan harta yg byk." Apakah dia menyangkabhw tiada seorg pun yg melihatnya? Bknkah Kami telah memberikan kpdnya 2 biji mata, lidah dan ulas bibir. Dan Kami telah menunjukkan kpdnya dua jln Tetapi tiada menempuh jln mendaki lagi sukar. Tahukah kamu apakah jln yg mendaki lg sukar itu? (iaitu) memerdekakan hamba, atau memberi mkn pd hari kelaparan, (kpd) anak yatim yg ada hubungan kerabat, atau org miskin yg sgt fakir. Dan dia (tidak pula) termasuk org2 yg beriman dan saling berpesan utk bersabar dan saling berpesan utk berkasih sayang. Mereka org2 yg beriman dan saling berpesan itu) adalah golongan kanan. Dan org2 yg kafir kpd ayat2 Kami, mereka itu adalah golongan kiri. Mereka berada dlm neraka yg ditutup rapat.

Ya Allah, hambamu memohon agar ditunjukkan jln yg lurus. Iaitu jalan org2 dahulu yg engkau kurnikan nikmat, bukan jln mereka yg dimurkai dan bkn pula jalan mereka yg sesat"


Sudahkah aku membebaskan, memerdekakan fikiranku dan cara hidupku dr jahiliah dan hawa nafsu?....

Dan orang-orang lain... Yang masih belum merasai nikmat kebebasan yg sebenar?


Sudahkah aku mencari rezeki, keringat peluh, mencari dan memberi mknan kepada fakir miskin?

Sudahkan aku berpesan dan bermahabbah... menunaikan hak org lain?

Ya Allah, aku berharap aku bknlah tergolong dr golongan yg melarikan diri dari medan..... Ya Allah... tunjuklah aku jalanNya....
"Tidak beriman sesiapa dr kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seIslam spt dia mengasihi dirinya sendiri" (Hadis riwayat Ibnu Asakir)

3:169 Jgnlah kamu menyangka bhw mereka terbunuh di jln Allah itu sbg mati. Bahkan mereka itu hidup dan diberi rezeki disisi Tuhan mereka. Mereka gembira dgn apa yg diberi oleh Allah dan memberi khabar gembira kpd org selepas mereka yg tidak sempat mereka temui dgn kata2 , "Jgnlah kamu takut kpd mereka. Dan mereka tidak bersedih-sedih"

MEREKA SEBENARNYA HIDUP DLM APA2 KEADAAN JUAPUN.... manis

About me

  • Simply put, I am a Muslimah and am still trying to becoming one...Let it be that way,.. for the rest of my life as there are no other better things than to worship Allah Alone, the One and Only, the Most Gracious, Most Merciful. Aamiiin
  • From Allah we come and to Allah, we will return. Islam, a gift from Our Creator, Allah to humankind,..a Peaceful Way of Life
My profile