« Home | Alhamdulillah » | Bangkit dr Tidur, Tersedar dr Mimpi » | Saksi » | Bersama » | Penyesalan » | Sedih » | Hello » 

Tuesday, December 28, 2004 

Al-Fatihah

Al-Fatihah, merupakan surah yang istimewa dan penting sehingga diwajibkan bagi orang Islam untuk membacanya di dalam solat.

Kita mengerjakan solat 5 waktu sehari, dan ini bermakna kita membaca Al-Fatihah sebanyak 17 kali setiap hari. Jadi, persoalannya, kenapa diwajibkan?

Mungkin bagi sesetengah org, kata-kata diwajibkan berbunyi seolah-olah suatu beban yang dipaksa ke atas orang Islam. Namun, bagi orang yang beriman, seharusnya, kata-kata diwajibkan tidak dirasakan suatu beban tetapi suatu penghargaan dan kerelaan.

Di sinila peranan mengenali diri amatlah penting. Kerana setelah mengenali dirila, seseorang manusia itu boleh merasakan bahawa surah Al-Fatihah itu suatu keperluan yang bersesuaian dengan kehendak manusia. Manusia yang tidak akan berubah hakikatnya sebagai hamba Allah yang lemah dan sering membuat kesilapan tatkala hatinya berbolak-balik tiap saat tiap detik tatkala dilanda ujian. Dan Allah Maha Mengetahui hakikat ini. Bukankah Dia itu Maha Pencipta segala sesuatu?

1.Dengan nama Allah yang Maha Penyayang, Maha Pengasih.

Permulaan surah Al-Fatihah merupakan suatu adab berbicara dengan Allah SWT. Menyebut nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Walaupun bacaan ini berbunyi seakan pujian kepada Allah, yang menariknya, dengan pujian terhadap sifat kasih sayangNya jugala merupakan tanda kasih sayangNya terhadap kita kerana dengan kepercayaan dan peringatan terhadap sifat Rahmah Allah inilah juga yang mampu menjadikan kita seorang insan yang sentiasa merasai kegembiraan dan mengecapi ketenangan hati, jiwa dan perasaan. Sesungguhnya, benarla, Rahmat Allah tidak terkira banyaknya.

2. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Solat merupakan suatu cara komunikasi antara manusia dan Allah, Tuhan sekelian alam. Ungkapan di atas menunjukkan seolah-olah manusia, yakni kita setelah menyedari sifat-sifat Allah, memuji Allah akan segala kebaikan yang dicurahkanNya. Dan sememangnya, Allah Maha Layak untuk menerima pujian. Selain itu, "Tuhan semesta alam" juga menandakan pengakuan seorang Muslim bahawa Allah adalah penguasa, pentadbir, pengurus dan pemelihara. Moga dengan pengakuan ini, seorang Muslim itu disematkan di dalam hatinya, tauhid Rububiyah. Kepercayaan bahwa Tuhan mempunyi kuasa untuk memberi rezeki, untuk menurunkan bala, untuk memberi pertolongan, dll.

3. Yang menguasai hari pembalasan.

Setelah manusia mengakui bahwa Allah yang menguasai hari pembalasan, maka terdorongla manusia untuk menjalankan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah, khalifah Allah di muka bumi ini. Dengan adanya kepercayaan terhadap pengakuan ini, maka, secara automatisnya, manusia dapat menikmati Tauhid Uluhiyah, yakni kepercayaan bahawa manusia perlu melakukan apa yang Allah perintah manusia lakukan dan meninggalkan apa yang Allah larang manusia lakukan.

Indah sungguh peribadi mulia Allah SWT!

Telah kita ketahui bahwa fitrah manusia suka lakukan kebaikan dan sebagai ganjaran, manusia merasai ketenangan jiwa. Namun, bukan ini sahaja Rahmah Allah tetapi manusia juga dapat merasai nikmat diangkatkan darjat kemuliaan manusia. Muncullah manusia yang lebih murni, lebih suci, dan lebih bersih di pandangan Allah dan di pandangan manusia yang lain.

Sesungguhnya, di dlm hadis 19, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah daripada Allah".

4. Akan engkau sahaja wahai Tuhan yang Engkau abdi dan Engkau sahaja tempat aku meminta pertolongan.

Pada kebiasaannya kita memohon pertolongan apabila dilanda kesusahan. Seolah kita memanggil ambulans apabila terdapat kecemasan.

Dan di sini, kita dapati Allah, selaku Pencipta kita mengetahui bahawa hambaNya sering dilanda kesusahan dan amatlah penting untuk kita mengakui hakikat ini. Allah tahu bahawa kita mungkin akan tersesat dan terlari daripada jalanNya yang lurus, Bahawa hati kita mudah berbolak-balik. Baik sekarang tidak bermakna baik selamanya dan jahat sekarang tidak bermakna jahat selamanya.

Seperti hadis 4, Rasulullah SAW pernah bersabda, "Demi Allah Yang Tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang di antara kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak leboh dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang di kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga".

Jadi, betapa sayangnya Allah kepada kita, maka, Allah inginkan hambaNya untuk sentiasa meminta pertolongan kepadaNya sahaja.

Indahnya sifat mulia Allah SWT!

Jika meminta pertolongan daripada manusia, teman kita contohnya, mungkin teman kita akan berasa bangga dan dipercayai. Namun, jika berulang kali kita meminta pertolongan daripada teman kita, mungkin juga akan tiba suatu tahap yang teman kita itu akan merasakan bahawa kita ini seperti suatu beban yaNG menyusahkan. Tetapi, tidak bagi Allah. Malah Allah menyuruh kita untuk selalu meminta pertolongan daripadaNya.

Yang kita perlu lakukan ialah memanggil pertolongan Allah dan Allah akan mengabulkan pertolongan kita. Kita perlu sentiasa bersangka baik kepada Allah dan yakin bahawa Dia akan mengabulkan permintaan kita, cuma, lama atau sekejap, terpulang kepada Allah untuk menentukan. Contohnya, doa Nabi Ibrahim kepada Allah, iaitu memohon Allah untuk menjadikan imam bagi seluruh manusia dan drpd keturunannya (2:124). Setelah berlalu suatu tempoh yang sangat lama, lahirlah Nabi Muhammad SAW, nabi untuk umat manusia yang daripada keturunan Nabi Ibrahim.

To be continued...







About me

  • Simply put, I am a Muslimah and am still trying to becoming one...Let it be that way,.. for the rest of my life as there are no other better things than to worship Allah Alone, the One and Only, the Most Gracious, Most Merciful. Aamiiin
  • From Allah we come and to Allah, we will return. Islam, a gift from Our Creator, Allah to humankind,..a Peaceful Way of Life
My profile