« Home | Al-Fatihah(sambungan) » | Al-Fatihah » | Alhamdulillah » | Bangkit dr Tidur, Tersedar dr Mimpi » | Saksi » | Bersama » | Penyesalan » | Sedih » | Hello » 

Tuesday, January 04, 2005 

Alam persekolahan

Semalam, bermulalah sesi pendaftaran untuk kemasukan pelajar-pelajar sekolah rendah/menengah. Semalam ada buat hal skit. So, masa abg tgh drive dekat area PJ, nampakla seorang budak perempuan beruniform sekolah ni jln, dengan muke monyoknya, nak pegi ke sekolah agaknya. Sekolah Sri Aman. Sekolah yang saya nearly nak masuk, tapi, disebabkan "pena sudah diangkat", takdir Allah, saya tercampakla ke ..... area kat kubur kat Seremban tuh. Hihih. Ketentuan Allah....

Ketentuan Allah....
Qada' dan Qadar....

Kepercayaan kepada Qada' dan Qadar ini sebenarnya mempunyai byk impak terhadap kehidupan kita sebagai seorang Muslim, kalau difahami betul, diimani betul dengan akidah yang betul, ibadah yang betul semangat api yang membara di dalam jiwa seseorang. Dia macam daripada ulat gonggok yang kita nampak cam lipat tu, kepada ulat gonggok yang stretch kan diri dia sepanjang yang boleh, bile ade org sentuh... KEMEGAHAN TERJELMA, KEGERUNAN TERASA... Cheh.....

Begitulah juga keadaannya yang berlaku kepada daun semalu. Bile disentuh, daripada menguncup, jadi mengembang SEKEMBANG-KEMBANGNYA... Heh...

Dan begitulah juga kesannya kepada manusia, bila hati tersentuh oleh seruan kalimah La ila ha illallah, maka, daripada seorang insan yang mempunyai semangat ala kadar, malas, bosan, leka, putus asa, terburu-buru, berubahla menjadi seorang insan yang dalam dirinya tercetuslah semangat jihad, semangat juang dan semangat belajarnya....

Dan, ketahuilah bahawa sesungguhnya, lemah kuat sesuatu umat itu, bergantung kepada lemah kuat amalannya, lemah kuat amalannya bergantung kepada lemah kuat imannya dan lemah kuat imannya bergantung kepada lemah kuat ilmu yang diperolehinya. (Bukankah surah yg pertama adalah Surah Al-Alaq:1-5,Bacalah....) Ilmu yang tersemat di hati dan bukannya di kepada, setakat memori...

Untuk meningkatkan iman, keyakinan terhadap jalan Allah, ketaatan kepada Allah, ilmu sifat-sifat Allah, akhirat, ketentuan, jln yang diredhaiNya dan dimurkaiNya, baik buruk pilihan manusia, ilmu sains, etc. diperlukan. Ilmu yang dapat disematkan di hati dan bukan setakat di kepala, sebagai memori.... Dan apabila terterbitnya iman, barulah kita boleh islam, barulah kita boleh tunduk dan patuh kepada Allah tanpa bantahan, serahkan diri kepada Allah (maksud islam:tunduk dan patuh, islamun:penyerahan).

Makanya, sebab itulah, amat penting sekali untuk dpt fhm betul2 qada' dan qadar ni. Heh, mcm Indon lak.

ALAM PERSEKOLAHAN

Saya ingat lagi, time saya belajar pasal Qada' dan Qadar semasa sekolah menengah dulu. Dan saya ingat lagi, reaksi saya apabila baca bab ini di dalam buku rujukan. Macam-macam saya kata.... Saya kata,

"Tak faham"

"Apa beza dia?"

Yang pasti waktu tuh, saya tak clear dengan konsep ketentuan Allah SWT. Untuk dimudahkan cerita, saya tak layan ketidakjelasan saya dan hafal jer ayat dlm buku rujukan tuh walaupun saya tak berapa faham. Selamat sikit...

Tapi, itula, selamat untuk peperiksaan, tak semestinya selamat untuk the next step... perjalanan hidup ni masih jauh lagi. Bila2 leh tergelincir. (Sabda Rasulullah S.A.W:Sesungguhnya amalan seseorang itu bergantung kepada niatnya. ...)

So, dulu saya belajar. Macam2 nawaitu... And mcm2 la yg tak kena. berubah jer. Nak buktikan nila, tulah... Pernahla niatkan, nak majukan umat, heh, ala, mcm lagu Mirwana tuh, tapi, x kekal la ngan niat tuh... pendek kata, mcm2 la niat.... tak jelas dengan siapa diri saya agaknya.... barangkali kelalaian/keseronokan buat kita lupa...

kenapa kita kena belajar?

to be continued...


About me

  • Simply put, I am a Muslimah and am still trying to becoming one...Let it be that way,.. for the rest of my life as there are no other better things than to worship Allah Alone, the One and Only, the Most Gracious, Most Merciful. Aamiiin
  • From Allah we come and to Allah, we will return. Islam, a gift from Our Creator, Allah to humankind,..a Peaceful Way of Life
My profile