« Home | Kenapa kita Belajar? » | Alam persekolahan » | Al-Fatihah(sambungan) » | Al-Fatihah » | Alhamdulillah » | Bangkit dr Tidur, Tersedar dr Mimpi » | Saksi » | Bersama » | Penyesalan » | Sedih » 

Sunday, January 23, 2005 

Mengapa ditentang?

Alhamdulillah....

Dengan rahmat Allah, saya masih mempunyai tenaga yang mencukupi, jari-jemari untuk menulis di blog ini.

Sememangnya, kalau ingin disenaraikan nikmat-nikmat yang Allah kurniakan kepada kita, memang tidak termampu. Yerla, sedangkan memori kita pun ada takat kemampuannya. Ada perkara yang kita lupa dan ada yang kita masih ingat. Jika ilmu duniawi pun, masih sukar utk kita ingati, apatah lagi ilmu Allah yang tak terkira banyaknya, tak tertahu, dan tak terjumpa kesemuanya.

Namun, Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan untuk merasai dan menyedari nikmat iman, nikmat Islam. Kadang-kadang kalau kita hanya mampu fikir nikmat anggota, mknan pun, tak cukup kuat kesannya jika dibandingkan dengan apabila kita dapat memikirkan nikmat iman.

Dengan imanla, baru kita boleh menjalankan program cara hidup milik Illahi yang agung itu dengan penuh yakin... program yang dimaksudkan ini ialah Islam. Oleh itu, tidak syak lagi bahawa Islam adalah agama yang lengkap dan melengkapi, sempurna dan menyempurnakan. Sistem mana lagi yang dapat melawan sistem Pencipta kita yang Maha Mengetahui segala-galanya. Sedangkan manusia sendiri tidak lari daripada buat kesilapan, apatah lagi sistem ciptaan manusia itu sendiri. Pasti ada cacat celanya

Islam itu sendiri indah dan sesiapa yang merasainya akan terasa kenikmatannya. Namun, sayang kerana ada segelintir golongan yang buta untuk lihat hakikat ini. Akibatnya mereka payah untuk menerima Islam.

Jadi amat penting untuk kita tahu sebab kepada keadaan ini. Kerana dengan keadaan zaman sekarang ini yang penuh dengan kepentingan, desakan dan tekanan, pelbagai alasan yang boleh diberikan oleh manusia, terutamanya golongan orientalis, etc., alasan2 yang mampu melemahkan usaha kita untuk menyampaikan Islam, menggugat pendirian kita dan mampu mencemarkan jalan yang bersih ini....

Memandangkan manusia dahulu dan manusia sekarang tetap manusia, apa kata kita lihat kepada faktor-faktor yang menyebabkan masyarakat Mekah di zaman Jahiliyah, khususnya golongan pembesar, payah untuk menerima Islam. Bukanlah hajat untuk jadi judgemental dan menyamakan btul-betul manusia zaman sekarang dengan dahulu. Cuma, sebab kepada penolakan itu seakan sama biarpun bentuknya berbeza.

Jadi, di bawah ini adalah sebab2 penentangan:

1.Akidah tauhid. Bangsa Arab yang sentiasa bergelumang dengan syirik dan khurafat dlm pelbagai bentuk, seperti menyembah patung berhala, nenek-moyang, etc menyebabkan mereka berat untuk meninggalkannya dan menyembah Allah sahaja. (Al-Maidah:104)

Contoh zaman sekarang:Tilik nasib guna kertas, bintang kelahiran, jampi yang menggunakan syaitan, etc,

2.Politik. Implikasi pengakuan bertuhankan Allah SWT menarik kuasa duniawi, kuasa ciptaan yang dipegang oleh para penguasa, ketua-ketua suku, etc. Kuasa bangsa Arab tergugat dan dicabar dan boleh terjejas. JAdi, pengaruh Islam mesti disekat. Malah, semangat mementingkan kesukuan (Asabiyyah) dan dengki juga menyebabkan munculnya nabi-nabi palsu.

3.Sosial. Islam perlu ditentang krn mengajar prinsip persamaan. Dalam Islam, tinggi rendah darjat diukur melalui takwa kepada Allah SWT (al-Hujurat:13, Ali Imran:76) dan amal salih (al-Bayyinah:7). Jadi, ini bercanggah dgn sistem sosial yg berasaskan konsep kelas dgn hak dan kewajipan berbeza. Status tertinggi ialah milik golongan bangsawan dan terendah, hamba abdi. Jadi, mereka merasakan kejinya agama yang menyamakan kedudukan mereka dgn kedudukan hamba. Pernah Jabalah ibnul-Aiham raja terakhir k'jaan Ghassan baru peluk Islam. Masa buat tawaf, ada org terpijak jubah die. So, Jabalah marah dan pukul sehingga hidung berdarah. Bila terima aduan, Khalifah Umar al-Khattab putuskan agar Jabalah dipukul balas. Jabalah x puas hati terhadap jln penyelesaian, dia pun, murtad. Ini jelas menunjukkan hakikat bhw pengaruh kebangsawanan itu begitu tebal sehingga mereka sukar terima Islam.

Contoh sekarang:Ada... erm, cuba fikir, byk start daripada D---, mcm2la. Macam sistem Eropah lak, ada Dukela, papejela, Count...

4.Ekonomi. Kaum pemodal menganggap moral itu benar bila dpt melipatgandakan hartanya, buka jln untuk hawa nafsunya tetapi x benar bila menguranginya, halang jln utk hawa nafsunya. Jadi, Islam ditentang kerana unsur riba dilarang. Selain itu, jika ramai hamba abdi masuk Islam, hilanglah tenaga pekerja yang membantu perdagangan mereka dr, segi perniagaan, perdagangan.

Contoh sekarang:Riba... merata-rata, Syarikat Rokok milik Yahudi, kilang Arak, pusat perjudian Genting Highlands, Industri Pelancongan, Persatuan Kebudayaan,...Malah, Malaysia mmg dikenali dgn cheap labour nye... :(

5.Moral. Adanya hari pembalasan itu menakutkan mereka kerana mereka sudah lama bergelumang dengan hawa nafsu. Juga melibatkan perasaan Asabiyyah. Mereka terlalu cintakan tradisi nenek moyang, perasaan perkauman sehinggakan berat untuk meninggalkannya. Mereka rasa berat.

Contoh sekarang:... Bersanding, Konsert artis, tayangan cerita yang mempunyai unsur-unsur tidak elok, Disko...

6.Takut dijajah oleh kuasa besar. Ajaran Islam dilihat membawa kpd perpecahan masyarakat dan keluarga. Dikhuatiri akan memberi kesempatan kpd kedatangan penjajah.

Sumber : Sejarah dan Tamadun Islam, Dr. Abdul Rahman Haji Abdullah
Tapi, saya ada edit skit. Pendekkan ayat. :).. Ringkaskan, hihi

Sebelum saya pergi, 'takut kepada manusia membuatkan kita jadi pengecut tetapi takut kepada Allah menjadikan kita hero'...

About me

  • Simply put, I am a Muslimah and am still trying to becoming one...Let it be that way,.. for the rest of my life as there are no other better things than to worship Allah Alone, the One and Only, the Most Gracious, Most Merciful. Aamiiin
  • From Allah we come and to Allah, we will return. Islam, a gift from Our Creator, Allah to humankind,..a Peaceful Way of Life
My profile