« Home | Apa Aku Buat Di Sini? » | Di mana salahnya? » | Lama menyepi » | Mengapa ditentang? » | Kenapa kita Belajar? » | Alam persekolahan » | Al-Fatihah(sambungan) » | Al-Fatihah » | Alhamdulillah » | Bangkit dr Tidur, Tersedar dr Mimpi » 

Sunday, March 27, 2005 

Insan Pilihan

Tersebutlah kisah tentang Insan Pilihan.

Seorang insan yang digelar Insan.

Insan baru berjinak dengan kerjanya. Insan cuba untuk aktif dengan kerjanya. Ke mana disuruh, insan cuba lakukan. Seperti insan-insan lain, Insan pernah melalui detik-detik keperitan. Tetapi, setelah Insan diberi petunjuk dan sejak Insan berjinak dengan kerjanya dan mengenali Tuannya, Insan lebih tenang drpd dulu. Dulu, ....

Dulu lain. Sekarang lain.
Kini, Insan berubah. Orang lain juga rasa begitu.
Usah dipedulikan.
Sebab itu orang lain. Ini tentang Insan.

Alhamdulillah, Insan ini terasa mudah utk berkerja. Senang...

Di waktu kerja, Insan berbual dengan seorang insan lain. Insan ini membuat kerja yang sama.

Berbual-bual, sekali, insan ini beritahu Insan suatu perkara. Ayat yang sangat mudah bunyinya tetapi kuat maksudnya.

insan itu beritahu Insan, "Insan ini dipilih"

... Perkataan... pilih itu semacam menyentuh jiwa Insan.

Memang, Insan sudah sedar bahawa seperti insan-insan lain, Insan diciptakan utk beribadah kepada Allah... utk menjadi khalifah Allah.

Tetapi, Insan tidak mengambil berat akan perkataan, "Pilih". Sedangkan, di sebalik erti perkataan 'Pilih', seolah tersirat erti Istimewa.

Insan terfikir...

Apa maksud di sebalik Insan rasa mudah buat kerja dan Tiada halangan....

Adakah Insan insan pilihan?

Kalau betulla Insan dipilih, so?

Kalau betullah Insan ini insan pilihan, apa Insan nak buat?

Takkan Insan nak duduk diam tanpa buat apa-apa padahal Insan ini insan pilihan...

Kemudian, Insan sudah mula rasa tanggungjawab yang terpikul di atas bahu seorang insan pilihan.

Insan yang sebenarnya akui dengan kelemahannya, tidak mempunyai cara lain tetapi perlu menerimanya, malah menghargainya dan menggunakannya...

Jadi, Insan mula rasa, Kalau dibukakan peluang utk kerja, buat sahaja. Bukan mudah nak ada peluang ini. Kalau tidak, mungkin bila-bila sahaja Tuan Insan boleh menarik nikmat ini. Tentu ada sebab kenapa Insan insan pilihan. Alangkah ruginya kalau Insan siakan peluang yg ada. Alangkah teruknya Insan rasa kalau tidak gunakan peluang itu di jln Allah bila Allah sudah menghulurkan bantuan, memberikan kepercayaan.... Menerima kepercayaan drpd ALLAH, Pencipta sekelian alam..... Ya Allah, Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Macam mustahil tetapi tidak!

Nak kata insan gembira dengan kemungkinan Insan insan pilihan, tak juga.

Nak kata tak bersyukur, pun tak juga. Cuma Insan ada rasa takut juga, ...

Takut-takut jika Insan berpaling dari jalanNya.

Jika Insan tidak manfaatkan setinggi-tingginya peluang yang Allah bukakan dan kurniakan. Insan rasa rugi kerana Insan rasa Insan seorang insan pilihan.

Dan Allah sgt murka kepada sesiapa yang berpaling. Insan takut jika terpaling.... kerana Tuan Insan beritahu Insan,

18:57 Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat dari Tuhannya lalu dia berpaling daripadanya dan melupakan apa yang telah dikerjakan oleh kedua-dua tangannya? Sesungguhnya Kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka, (sehingga mereka tidak) memahaminya dan (Kami letakkan pula) sumbatan di telinga mereka; dan meskipun kamu menyeru mereka kepada petunjuk-petunjuk, nescaya mereka tidak akan mendapat petunjuk selama-lamanya.

Sebenarnya, bukan Insan seorang sahaja yg menjadi insan pilihan. Malah sebenarnya insan-insan lain juga adalah insan pilihan.

Tambahan, Allah juga telah berfirman,

2:29-Dan Dialah yang menjadikan segala yg ada di bumi, untukmu.

Jadi, tentu ada sebab mengapa
Allah hulurkan bantuan ini kepada
insan yang bergelar insan....

About me

  • Simply put, I am a Muslimah and am still trying to becoming one...Let it be that way,.. for the rest of my life as there are no other better things than to worship Allah Alone, the One and Only, the Most Gracious, Most Merciful. Aamiiin
  • From Allah we come and to Allah, we will return. Islam, a gift from Our Creator, Allah to humankind,..a Peaceful Way of Life
My profile